9. januar 2013

My kitchen

Hvor herlig er det ikke når sola skinner og det stømmer inn med masse herlig lys!
I går fyltes kjøkkenet med ettermiddagsssol og jeg måtte bare knipse noen bilder.
Det er ei stund siden jeg har vist bilder av hele kjøkkenet, 
men nå skal dere få en hel haug hehe....


Kjøkkeninnredningen er fra Ikea og heter Lidingø.
Hvitevarer, vask og blandebatteri er også fra Ikea.
Vi er godt fornøyd med både stekeoven og mikro,
men oppvaskmaskinen kunne vært bedre.
Vannkokeren fikk jeg av min mann til jul og er fra Dualit.
Den lille hyllen over benken har jeg laget av en drivvedbite med hyllekenkter fra Ikea.

               
Den store "kjøkkenøya" er bare gull!
Her kan man bake på den ene siden mens ungene gjør lekser på den andre siden.
Her pakker jeg ut matvarer og setter rett inn i kjøleskapet rett bak.
Tolix krakkene kjøpte jeg før vi flyttet inn i huset.
Fortsatt like fine og fortsatt en stor favoritt!
Feiekost og feiebrett er fra  SRF Hantverk. 
Min kjære mann har montert en magnet på festet av frett og kost 
slik at ikke kosten detter av hele tiden sliken den gjorde.
Gryteklutene har jeg strikket selv og her kan du se hvordan.

Den sorte taklampen har vi kjøpt på ILVA i Danmark.
Røff og industriell. Still a favorite!
Til farsdagen fikk far i huset seg en Nespresso kaffemaskin.
Den er i bruk daglig og mannen er svært fornøyd med kaffen sin :-)
Selv er jeg en tedrikker, så kaffemaskinen får jeg lite glede av.
Bortsett fra en blid og fornøyd mann som får sin daglige dose kofin ;-)


Det store buede vinduet jaktet vi lenge på mens vi bygde huset.
Vi har et buet vindu ute i hallen tvers over for dette vinduet.
Vinduet her på kjøkkenet er et innendørs vindu og 
det var viktig for oss at det kom mest mulig dagslys 
inn til kjøkkenet via det utvendige vinduet i hallen.
V ville ha et vindu som var mest mulig likt vinduet i hallen.
Mannen letet side opp og side ned på nettet og fant omsider
et vindu som passet perfekt på målene. Vinuet hentet vi i København
i en stor hall med et hav av brukte vinduer, dører, lister, osv osv....
Vinduet vårt har stått i et gammelt hus i København som ble revet.
Vi har byttet glass på det og malt det. 
Helt perfekt ble det og det er kanskje den tingen jeg liker aller best i huset vårt!


Kjøkkenvifta er også fra Ikea, som resten av kjøkkenet.
Vi lagede en slags grue ved å bygge inne viften og stekeplaten.
Spotter oppe ved viften gir bedre arbeidslys.
Veggskap opp tiltaket gir mye skapplass og bygger inne "gruen" vår.
Veldig fornøyd med denne løsningen.


Vi har laget en sittebenk som en forlengelse av kjøkkenet.
Denne gir oss mye sitteplass og ikke minst oppbevaringsplass under.
Kjøleskapene står i den ene enden av benken.
Vi har to kjøleskap. Dvs det ene er et stot kjøleskap fra gulv til tak, 
mens det andre er 50/50  kjøl og frys. 
Herlig med mye kjøleskapsplass. Anbefales om du har plass til det.

Kjøkkestolene er nye nå i vinter.
 Det er "ERLAND" fra Ikea. 
Superfornøyd med disse. 
De vi hadde før var litt for brede, 
så vi fikk ikke plass til tre stoler langs bordet.
Kjøkkenbordet er også fra Ikea.
                                               Lampene over bordet er fra Madam Stoltz.



Hyllene over her kom opp i vinter. Også fra Ikea.
Dukkesengen til lillesøster og gyngestolen hennes har fått plass under hyllene.
Det blir ikke mye brukt, så det havner nok tilbake på rommet hennes snart ;-)

Det var kjøkkenet. Mye har dere sett før, men ikke alt på en gang.
Vi bruker kjøkkenet mye, og det er helt klart favorittrommet mitt.
Det har blitt slik jeg ønsket det og fungerer rent praktisk veldig bra.
Det er helt klart husets hjerte, slik ofte kjøkkenet er i et hjem.

I morgen fyller minste prinsessa hele 4 år!
Så nå skal jeg til byen å handle bursdagsgave til snuppa vår.
Gjett om det er ei jente som er spent på morgendagen ;-))))


FIN ONSDAG!



Dette blir mitt bidrag til Nibs utfordring "From within"!
Kjøkkenent er det rommet i huset jeg er mest glad 
i og som inneholder mest av de tingene jeg liker!
Husets hjerte!
Familiens samlingspunkt.
Se maaaange fine bidrag her hos Nib!

24 kommentarer:

Frk. Pastell sa...

Vidunderlig rett og slett!!!

Katrine

Lisa Moen sa...

Så fint og lyst! Lekkert:)

ELLEMELL sa...

et nydelig kjøkken, med fine løsninger!
må være deilig å ha et så stort kjøkken.
mitt blir i minre utgave, men med helt lik stil:)
klem ellemell

Heims verden sa...

Syntes dere har et helt utrolig flott kjøkken!! Gøy å se masse bilder!

Hvilken benkeplate har dere? Er denne også fra Ikea?:)

Anonym sa...

I have written you a mail on facebook...

G.Caruso for CasaFacile magazine

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

herlighet for et lekkert kjøkken !!
Her mangler du igen ting :)))
Rett og slett et drømmekjøkken !!!

Tusen takk for at du deler disse herlige inspirasjons bildene.
Vet du hvor stort kjøkkenet ditt er i kvadrat ?

Ønsker deg en fin kveld videre
Klem Hedi

Salma sa...

what a wonderful, WONDERFUL kitchen!!! just like right out of a catalogue :D

i adore the beautiful window :) so much light and space...

have a nice evening
salma

Har en drøm... sa...

Fantastisk kjøkken!!
Rene drømmen, rett og slett ♥

Elise sa...

HELT NYDELIG!!! Har du vurdert å sende inn bilder til norges vakreste hjem 2013 konkurransen?
Masse lykke til å NIB utfordringen :)

ynde sa...

Wow! Så flott kjøkken du har, det likte eg veldig godt! Ønsker deg ein flott dag, klem Kjersti

beatehemsborg sa...

Himmel og hav!! Jeg elsker kjøkkenet ditt!!


Lykke til i utfordringen

Klem

Ingvilds Englehjem sa...

For et nydelig kjøkken :)

Monica Barken sa...

For et drømmekjøkken!! Lykke til i utfordringen :-)

EVAS HJEM sa...

Virkelig heldig er du som kan kose deg på dette flotte kjøkkenet. Masse fine løsninger og kjempefine detaljer. Golvet falt selvfølgelig også i smak ;)
Masse hilsen fra en annen sørlandsdame og lykke til :)

Julie sa...

Ååååhhh!!!
For et virkelig vakkert kjøkken!
Så herlig lyst og fint!
Og kjøkkenvinduet ELSKER jeg!
Lykke til i utfordringen!
Håper du får en NydeligFlott torsdagkveld!
Klem fra Julie :-)

Ruter & Hjerter sa...

Lekkert!!! Vinduet var jo helt fantastisk!!! IKEA er fint spesielt når man gjør det til sitt eget!!! Dere har gjort en knall jobb!!!!

Gledene i livet sa...

Kjempeflott kjøkken :) Det store vinduet gjør virkelig susen - det er unikt og det ser ut som om det gir masse lys også!

Vi har også valgt de frontene fra IKEA til vårt kjøkken - jeg gleder meg sånn til det blir ferdig!

Syrinveien 3 sa...

For et fint kjøkken! Ble litt misunnelig, merker jeg.....;)

ingridsboble sa...

Dette var virkelig et fantastisk flott kjøkken!!! Vinduet var utrolig flott - og annerledes! Hyllen du har laget av drivved likte jeg også veldig godt. Skjønner godt at du er glad i dette rommet :)
Ingrid

toves sammensurium sa...

Like lekkert som resten av huset Hilde:)
Elsker!
Toveklem :)

Maris Gyngestol sa...

Vakre bilder av et nydelig kjøkken! Hvitevarene fra IKEA var jo kjempe stilige! :)

Ønsker deg og dine en god helg!
-Mari

Bettum Villa sa...

Veldig flott og gjennomført kjøkken. Også morro at mye er fra Ikea, for da kan man virkelig se hva som går ann å fa til i sitt eget hjem med deres produkter.
Takk for inspirasjonen.
Klem Madelén

Pink lady sa...

For et nydelig kjøkken! Skikkelig inspirerende. Her skal vi også ordne kjøkkenet etterhvert, men forløpig har vi valgt å prioritere en lengre ferietur. Så får vi se om det kan bli nytt kjøkken til høsten! :)

Lykke til i utfordringen!

Klem Pink lady

Camilla sa...

Nydelig kjøkken! Er det lenge siden dere kjøpte ventilatoren? Falt for den og gikk inn på IKEA sin nettside, men der var den ikke...